torsdag 10 augusti 2017

KRÅKSUNDSGAP


Enda sedan jag var liten har jag hört mina förfäder säga "Kråksunds Gap" med stor respekt i rösten. Det beryktade kråksundsgap är vid starka vindar med sin trånga passage lika med en gropig och tuff passage. Här går historier om båtar som har förlist just här och jag tror verkligen att det hänt för det känns som om vågorna kommer från alla håll samtidigt och det bara rycker tag i båten och ödet bestämmer liksom hur båten går. Då det är berg på båda sidor är det alltid lite läskigt för man vill liksom inte hamna upp på klippan med båten. Möter man dessutom en båt i den trånga passagen och man har fulla segel och har liksom lite svårt för att parera farten blir det ännu läskigare. 

I sommar har vi passerat Kråksundsgap vid flera tillfällen och det var bara nu sista gången som det faktisk var lite läskigt då det blåste en del men främst för att vi var flera båtar på rad samt mötande båtar strax före passagen. Mitt i allt passar en ribbåt på att köra om oss alla och kör sicksack mellan oss segelbåtar. 





Men om man struntar i nutid för ett tag så kan jag inte annat än att bli farsinerad av alla fina fyrar som finns längs med kusten. Tänk att det förr i tiden var en människa som satt där och såg till att fyren lyste. Att fyrvaktmästaren även hade med sin familj och att alla verkligen bodde vid fyrarna som ofta ligger helt avlägset är ju ännu mer fantastiskt. Vilket annorlunda liv det måste ha varit för hela familjen. Ganska häftigt att vara så nära naturen och havet ständigt men ändå måste det ha varit väldigt ensamt och ödsligt. 

Kråksundsgap som ligger vid Orust på västkusten var bemannad 1890-1911. När fyrplatsen uppfördes fanns det förutom fyren även boningshus, några uthus och en brygga. Efter några år även matkällare och en brunn. Jag hade så gärna viljat vara med för en dag då i slutet av 1800- talet. Vad gjorde de? Hur såg en dag ut för ett barn som växte upp med en pappa som fyrvaktmästare? Om någon vet något mer får Ni gärna kommentera. 

Há det så fint!

K.R.A.M



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!