torsdag 19 oktober 2017

HEMLAGAD MUSLI UTAN NÖTTER



På senare år har jag blivit allergisk mot nötter. Jag som bara älskar nötter och tycker att det är ett perfekt mellanmål med en näve nötter och russin. Men nu är det bara att acceptera läget. Det som jag märkt är att det finns nötter i så mycket, vilket jag aldrig tänkt på förre min allergi. Müsli är en av de livsmedel som jag märkt gärna innehåller nötter. Jag har därför börjat göra min egen müsli för att ha koll på vad den innehåller. Nu har jag äntligen hittat ett recept som ej innehåller nötter men är precis lika god som de med. Därför vill jag gärna dela med mig av receptet till Er så här kommer det:





Recept på müsli

Ingredienser:
1 dl solrosfrön
1 dl pumpakärnor
0,5 dl koksflinor
1,5 dl havregryn
1,5 dl rågflingor

ca 2 tsk kanel 
1 dl vatten
0,5 dl olja
0,5 dl honung

Gör så här:
Sätt ugnen på 175  grader. 
Lägg alla torra ingredienser i en bunke och tillsätt vatten, olja och honung. Blanda väl och låt därefter blandningen vila i 5 min. Fördela ut på en plåt med bakplåtspapper. Om du vill att müslin skall ha konsistens med små bitar för att få lite mer tuggmotstånd så kramar du ihop blandningen till små bitar. Grädda i ugnen ca 24 minuter. Ta ut plåten var 8:e minut och rör om lite och se till att inget bränns. Låt müslin svalna på plåten. Tillsätt ytterligare 0,5 dl kokosflingor och 25 g mörk choklad om du vill. Jag brukar förvara min müsli i en glasburk med lock. 




K.R.A.M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!