måndag 16 december 2019

LÖJROMSPIZZA MED PARMESANOST




Gott tilltugg till glöggminglet

Löjromspizzan är en favorit hos mig. Jag brukar alltid använda färdiga bottnar som jag rullar eller kavlar ut. På så sett går tillagningen snabbt och enkelt. Perfekt när du skall bjuda på ett tilltugg eller kanske inte orkar stå en längre tid i köket men ändå är sugen på något lite lyxigare. Snitta pizzan i den storlek som passar ändamålet. Antingen lite mindre bitar som passar som mingel mat tillsammans med ett glas bubbel. Eller en liten större bit med ett glas kallt vitt. 

Jag provade ett nytt recept sist med surdegdeg och lite mer kryddor än jag brukar använda. Den blev fantastiskt god och en kaxigare smak än vad jag brukar ha.





Recept

Till 4 personer

400 g surdegspizzadeg
1 dl créme fraiche
75 g parmesanost

Topping:
1 st rödlök
1 kruka färsk gräslök
1 dl créme fraiche
80 g löjrom (eller stenbitskaviar)
1 st citron
1 krm svartpeppar
1 krm flingsalt

Gör så här:
Värm ugnen till 225 grader. 

1. Kavla ut pizzadegen på en bakplåtsklädd plåt.

2. Bred på créme fraiche och toppa med riven ost. Grädda 10-15 min.

Topping:
1. Skala och finhacka rödlöken. Finhacka gräslök.

Servering:
1. Ta ut pizzan och strö över rödlök och gräslök. Toppa med klickar av créme fraiche och löjrom(alt stenbitsrom)

2. Riv lite citronskal över pizzan och strö över svartpeppar från kvarn och lite flingsalt. 

3. Skär upp pizzan i lämplig storlek

Receptet hittade jag här

K.R.A.M


1 kommentar:

  1. As claimed by Stanford Medical, It is really the SINGLE reason this country's women live 10 years more and weigh 19 kilos lighter than us.

    (And realistically, it is not related to genetics or some hard exercise and absolutely EVERYTHING around "HOW" they eat.)

    P.S, I said "HOW", not "WHAT"...

    Click on this link to determine if this short test can help you release your real weight loss potential

    SvaraRadera

Tack för din kommentar!