lördag 18 januari 2020

LÖRDAG OCH MOROTSKAKA









Ännu en grå vinterlördag idag så varför inte baka en morotskaka för att liva upp dagen! 

Jag kan inte ens förstå hur det är möjligt att så mycket regn och grå himmel kan komma i sådana mängder dag efter dag. Månad in och ut! Nu är det bara att överleva denna trista vinter. Jag försöker skapa så mycket myskänsla det går inomhus. Idag har jag bakat en morotskaka som vi fikat med. Varje gång jag äter morotskaka blir jag förvånad hur gott jag tycker det är. Borde baka det mycket oftare. Det finns mängder av recept på nätet. Idag tog jag ett med kokos, vilket jag inte bakat med tidigare. Det blev riktigt gott. Dock lite för söt frosting så nästa gång skall jag bara ta 3 dl florsocker och inte 4 som det står i receptet. Eftersom det är så mörk idag var det väldigt svårt att ta ett "läckert"  läskande foto men jag lägger in det jag tog så får Ni använda fantasin lite :).

Recept

2 stora ägg
3 dl strösocker
1,5 dl neutral olja
4 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
0,5 tsk bakpulver
2 tsk malen kanel
1 tsk malen ingefära
0,5 tsk salt
300 g skalade morötter (5 dl finrivet)
1,5 dl kokos

Cream Cheese Frosting
100 g smör,rumsvarmt
200 g cream cheese (färskost)
4 dl florsocker 
ev lite rivet citronskal, apelsinskal eller vaniljsocker

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 175 grader. Täck botten av en springform med bakplåtspapper.
2. Vispa ägg och strösocker vitt och poröst. Tillsätt oljan och vispa samman.
3. Blanda vetemjöl, bikarbonat, bakpulver, malen kanel, malen ingefära och salt i en separat skål.
4. Blanda ner de torra ingredienserna i äggsmeten. Avsluta med att vända ner de rivna morötterna och riven kokos.
5. Häll smeten i formen och grädda kakan i ca 45-50 minuter. 
Låt kakan svalna.

6. Vispa smör till frostingen riktigt krämigt, tillsätt cream cheese och vispa samman ordentligt, ca 3-5min. Sikta över florsockret och vispa ihop till en krämig frosting. Vill du smaksätta froatingen kan du tillsätta rivet citronskal, apelsinskal eller lite vanilj.
7. Bred frotingen över morotskakan och dekorera med t ex pecan- eller valnötter eller servera precis som den är. 
Recepter hittade jag här

K.R.A.M

1 kommentar:

  1. Your Affiliate Money Making Machine is ready -

    And getting it running is as simple as 1-2-3!

    Here are the steps to make it work...

    STEP 1. Input into the system which affiliate products you intend to promote
    STEP 2. Add some PUSH button traffic (it takes JUST 2 minutes)
    STEP 3. See how the affiliate system explode your list and sell your affiliate products for you!

    Do you want to start making money?

    You can test-drive the system for yourself risk free...

    SvaraRadera

Tack för din kommentar!