fredag 17 november 2017

REDIGERA BILDER I PHOTOSCAPE


Redigera bilder

Brukar Ni redigera Era bilder?





Jag är ganska dålig på att jobba med bilderna då jag ofta är otålig men när jag har semesterbilder med roliga motiv kan jag tycka att det är roligt att sitta och leka lite. Jag har en gång i tiden gått en fotoshop kurs men jag har glömt av 75% av hur man gjorde så därför använder jag mig istället av PhotoScape. Det är ett användarvänligt gratisprogram som är lätt att leka sig fram.


Originalet


Ovan bild på ett av badtornen på stranden i Miami blev suddigt så jag började med att ljusa upp bilden lite och då blev den såhär ↑



Ljustat upp originalbilden något


Efter att ha ljusat upp bilden tog jag fram kontrasterna och då försvann större delen av suddigheten i bilden.





Jag störde mig på soptunnorna till vänster och konen bakom badhuset så jag började att sudda bort dem med funktionen clone stamps under tools, till slut hade jag även suddat bort hotellet. Jag störde mig även på den skavda färgen ovanför den översta gula kanten på badtornet så jag fyllde helt enkelt i med lite rött. Slutresultatet ser du här nedan


 


Det går att sitta hur länge som helst och leka med bilden. Detta är bara ett exempel och jag vill definitivt inte kalla mig något proffs utan bara en amatör som tycker det är roligt med bildredigering på enkel nivå. 

Har Ni något enkelt bildredigeringsprogram som Ni använder så tipsa mig gärna :).

Há en fin fredagskväll!

K.R.A.M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!