lördag 7 maj 2016

FRUKOST PÅ ALTANEN MED NYBAKADE TEKAKOR



G.o.d.a.s.t.e.  t.e.k.a.k.o.r   




Vem kunde ana att vi skulle få underbart sommarväder under denna långhelg. Vi har mycket att fixa och greja med så det blir inte så mycket vila men det är å andra sidan mycket roligare att fixa ute när vädret är på topp. 

Igår morse åt vi frukost på altanen i härligt solsken och med nybakta tekakor. Receptet på brödet hittade jag hos Jennys matblogg som finns här.

Recept på Tekakor

100 gram smör
5 dl mjölk
1 pkt jäst
2 msk sirap
1 tsk salt
ca 10-12 del vetemjöl special

Gör så här:
Smält smöret i en kastrull, häll i mjölken och värm upp till fingervarmt. Smula sönder jästen i en bunke/bakmaskin och häll i lite av den fingervarma degvätskan där i. Rör tills jästen har löst sig, tillsätt resten av vätska, sirap och salt. Häll i mjölet, lite i taget- tills degen släpper kanterna och blir smidig. 

Arbeta degen i fem minuter. 

Låt jäsa i cirka en 15 minuter, dela upp degen i cirka 15 delar och rulla ut bröden och platta till med handflatan. Nagga dem med en gaffel och låt jäsa 5-10 minuter. 

Platta till den igen, precis innan de ska in i ugnen. Grädda sedan i mitten på ugnen i 225-250 grader i cirka 6 minuter. eller tills bröden fått en fin färg. 



K.R.A.M

onsdag 4 maj 2016

ÅRETS FÖRSTA GRILL


L.Å.N.G.H.E.L.G




Hej där!
Nu är ligger en riktigt härlig långhelg framför oss och fint fint väder utlovas.

Detta firades in med årets första utegrillning i vår La familia!

K.r.a.m

torsdag 21 april 2016

INSPIRATIONRUNDA PÅ NÄTET










Bjuder på kvällens inspirationsrunda på nätet, närmare bestämt här. Hade varit så mysigt med en liten övernattningslägenhet i centrala Göteborg. En gång kanske det blir så men först skall jag bara vinna lite pengar.

K.R.A.M 

VÅRIGT VARDAGSRUM




Vilken dag vi har haft idag!

Strålande sol och riktigt varmt var det ute en stund mitt på dagen idag. Än så länge har inte björken gröna blad ute så jag får nöja mig med tygstycket som jag spänt upp på ramar istället för tavla i vardagsrummet. 

Bilderna från mitt vardagsrum  får tala för sig själv då jag inte finner några inspirerande fyndiga ord idag.

K.R.A.M

tisdag 19 april 2016

ENKEL FÖRRÄTT MED RÄKOR OCH AVOKADO



E.n.k.e.l f.ö.r.r.ä.t.t

Här kommer ett tips på en enkel och väldigt god förrätt. Den fick topp betyg av både ung och gammal i lá familia. Att den dessutom gick att swisha ihop på nolltid gör att jag varmt kan rekommendera den. 

Här kommer receptet som jag hittade på Jennys matblogg. Om du inte varit inne på hennes blogg så rekommenderar jag Er varmt att gå in där, sidan med receptet hittar du här

Till 6 förrätter

2-3 mogna avokado 
2-3 msk crème fraiche
1 skvätt färskpressad citronsaft
salt och ev. cayennepeppar

Garnering:

stora räkor
finhackad rödlök 
citronskiva
stenbitsrom
smörstekt bröd
dill
.......................

Mosa ihop alla ingredienser till avokadokrämen. Smaka av med citron, salt & ev. cayennepeppar. Häll upp i glasen och garnera. 
Ställ in i kylen fram till servering. 

.......................
S.m.a.k.l.i.g   s.p.i.s!
.......................

K.R.A.M


tisdag 5 april 2016

MÅLARBOK FÖR VUXNA


J.a.g.  s.k.a.l.l  m.å.l.a  h.e.l.a
v.ä.r.l.d.e.n  l.i.l.l.a  m.a.m.m.a ....



Har Ni provat målarbok för vuxna?
Köpte en till mig själv då jag blev lite sugen på att måla. Den beslag togs direkt av tonåring här hemma. Hon kan sitta i timmar och bara måla och måla. Hon är bara så duktig på att sätta ihop färger och det blir fantastiskt fina, färgglada bilder.


Jag lovar att fota och visa Er några av bilderna någon dag.

Nu fortsätter tisdagen och mera jobb.

K.R.A.M


måndag 4 april 2016

UTE FIKA




Längtar tillbaka till helgen med härlig fika ute. Nu känns det som om våren är på gång på riktigt.

Men nu är det en heeel arbetsvecka kvar till nästa utefika.

Há en härlig vecka!

K.R.A.M