onsdag 12 augusti 2015

FRANSKA VÅFFLOR



d.e.n  s.o.m  b.a.k.a.  d.e.n  s.k.a.l.l.  s.m.a.k.a.

Denna sommar har det blivit en hel del bakning då vädret inte varit strålande sol alla dagar ....

Jag var redan som barn väldigt förtjust i franska våfflor och det var ren lycka när vi köpte hem dessa kakor. Det hände inte jätteofta men ibland så. På semestern provade jag att baka dem då jag hittade ett recept och blev förvånad hur lätta det var att baka. Receptet är en keeper för mig och därför vill jag gärna dela med mig receptet även till Er så här kommer det:

20 kakor
200 smör
4 dl vetemjöl
3-4 msk vatten
strösocker till kavling

Smörkräm
100 g rumsvarmt smör
1 dl florsocker
1 äggula
1 tsk vaniljsocker
1 citron

Gör degen till kakorna. Låt den vila något i kylskåp. Kavla ut den med strösocker på bakbordet. Forma till ovala ringar. Grädda i 157 grader 8-10 minuter. 

Rör ihop smörkrämen Lägg ihop de frasiga kakorna två och två med kräm emellan.

Lycka till!

K.r.a.m


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!