tisdag 4 augusti 2015

MOLLÖSUND

'''



s.e.m.e.s.t.e.r  f.i.s.k.e.s.a.m.h.ä.l.l.e  v.ä.s.t.k.u.s.t.e.n


Jag behöver verkligen inte åka särskilt långt bort på somrarna och det är väldigt sällan vi lämnar Sverige på sommarsemestern. Även om denna sommar inte har bjudit på det bästa vädret så skulle jag ändå inte vilja byta bort mitt västkusten i juli månad. Alltså dessa små fd fiskesamhällen som ligger på rad. Det finns så många oupptäckta ställen för oss och ändå har vi kuskat denna kust upp och ner i 17 år tillsammans och ytterligare massa år innan dess, med våra föräldrar, ändå har vi i år hittat ställen där vi aldrig legat med båten tidigare eller gränder där vi aldrig gått. 




Så har vi det där med färska skaldjur. Om man handlar skaldjuren på de "rätta" ställena och inte på turistfällorna så finns det inget bättre. Vi köpte kräftor ifrån fiskhandlaren i Mollösund, direkt ifrån den lilla butiken på bryggan, där fiskebåten ligger vid och där kräftorna är kokade på precis rätt sätt. Lagom längd och lagom saltade. De måste vara mycket salt, annars är det inte rätt enligt mig.



Denna snygging är fiskad bara någon timme bort ifrån Mollösund. Jag tror inte det finns någon fulare fisk än havskatt. Den får mig verkligen att tro att den kommer ifrån stenåldern. Hua vad läskig den ser ut. Tycker Ni inte?


Sedan var det trollhummern. Ser också ganska knepig ut enligt mig. Jag har faktiskt aldrig ätit trollhummer så jag vet inte riktigt hur den smakar. 



Det var lite bilregn ifrån Mollösund på Orust. Ett mysigt ställe att besöka om man är på västkusten. Dit kommer du lätt med bil och båt. 

K.R.A.M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!