onsdag 28 december 2016

GRÖNKÅLSSOPPA




* s.o.p.p * m.i.d.d.a.g*




Här kommer recept en god grönkålssoppa som jag brukar göra till jul och som jag gjorde till middag igår. Jag handlar helt enkelt en gigantisk säck med grönkål till jul som jag sedan använder till lite olika grönkålsrätter och igår var det alltså dags för den årliga soppan. 

Detta behöver du till soppan:

500 gr. färsk grönkål
1 gul lök
2 msk vetemjöl
2 st grönsaksbuljoner
1 liter vatten
2 dl grädde
salt & peppar







Att hela grönkålen som tar hur stor plats som helst, känns det som i alla fall. Efter några minuter krymper ihop och lägger sig på botten av kastrullen, är jag lika fascinerad över varje gång :)


Gör så här:

Riv av grönkålen ifrån stjälken och hacka den grovt.
Hacka en gul lök

Bryn löken i en kastrull med lite smör i ca 1 minut. Tillsätt grönkålen. Rör om tills grönkålen sjunkit ihop (några minuter). Strö över 2 msk vetemjöl. Tillsätt 1 liter vatten och 2 buljongtärningar. Koka under lock i minst 20 minuter. Tillsätt 2 dl. grädde. Salta och peppra efter smak. Om du vill ha en soppa med lite tuggmotstånd så är soppan färdig här. Vill du heller ha en slät soppa mixar du helt enkelt soppan. Jag gillar det sista och brukar använda stavmixer. 





Som tillbehör kan du använda det du är sugen på. Kanske några ägghalvor eller ett nybakat gott bröd. Eller kanske knäckebröd med en whiskey cheddar ostskiva.

Há det nu så gott vänner!

K.r.a.m

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!