tisdag 28 maj 2013

ROSENBRÖD



Godkväll!


Mina barn är inte bortskämda med att få komma hem och det doftar nybakat bröd i hela huset. Så när det väl händer blir de sååå glada och jag blir så nöjd med mig själv och tänker varje gång att det här skall jag göra lite oftare.

I dag var det en sådan dag. Jag fick baklust och det blev rosenbröd som är favoritbrödet här hemma och barnen blev så glada och jag kände mig som den bästa mamman i hela världen :).

Receptet fick jag av en barndomskompis mamma och har alltså levt vidare i många år nu. Brukar göra det som brytbröd till kalas när vi har buffé eller forma det som en kräfta till kräftskivan. För Er som är intresserade kommer receptet här:

Rosenbröd 
ca 30-40 st

2 pkt jäst
150 gr smör
1 liter mjölk
4 msk socker
salt
ca 2,3 l vetemjöl

1 ägg att pensla med
vallmofrö
gräddas i 225 grader ca 5-6 min.

Gör så här:
Smält smöret, häll i mjölken. Smula ner jästen i en bunke och tillsätt socker och salt. Häll över den fingervarma mjölk/smör blandning. Rör ner vetemjöl.  Jäs i 30 min. Baka ut till små bullar och jäs ytterligare 30 min. Grädda bullarna.

Det var allt för idag!

Há det så bra

Kram Milla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!