lördag 21 oktober 2017

KLADDIG CHOKLADKAKA MED CHOKLADMOUSSE



Ett recept på en galet god upphottad kladdkaka 



Planerar Ni kalas och känner att Ni inte vill ha någon tårta? Gillar du kladdkaka men tycker att den är lite för simpel för just dehär kalaset? 

Ja då kan Ni läsa vidare för...

Jag gillar också kladdkaka men ärligt talat så tycker jag att för att servera den på ett lite större kalas så känns den klassiska kladdkakan lite för vardaglig och nu har jag hitat den perfekta upphottade kladdkakan på bloggen En smaksak som Ni finner här.

Idag har jag bakat kladdkakan som har ett täcke av chokladmousse och jag toppade min med hallon, kolasås, Daim och Malteser godis. Receptet kommer här:

Kladdkaka:

100 g smör
2 ägg
2,5 dl strösocker
1,5dl vetemjöl
0,5dl kakao
1,5 tsk vaniljsocker
1 krm salt

Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader varmluft eller 200 grader vanlig ugnsvärme. Smält smöret. Blanda i de torra ingredienserna samt äggen. Häll smeten i formen och grädda i 20 minuter i nedre delen av ugnen. Kakan är klar när ytan stannar. Låt svalna helt

Mjölkchokladmousse:

100 g mjölkchokladmousse (Fazer blå)
2 äggulor
2 dl vispgrädde

Gör så här:
Vispa grädden fluffig. Bryt chokladen i bitar och smällt över vattenblad eller i mikron och låt den svalna lite. Rör snabbt ner (den rumsvarma) äggulan i chokladen och tillsätt en klick av grädden under omrörning. Rör sedan ner chokladen försiktigt i den vispade grädden. Vispa inte!

Toppa kladdkakan med moussen och ställ kallt några timmar. Garnera med halverade malteser, hyvlad choklad, hackad Daim, färska hallon eller vad du vill. 

Kakan går bra att frysa men låt den tina långsamt inför servering. 








Tips!

Om Ni skall baka något som sedan skall läggas upp på ett serveringsfat så har jag ett tips till Er. Kläm fast bakplåtspappret mellan botten och ramen. Häll i smeten och efter gräddning kan Ni ta bort ramen och botten och då har Ni kakan kvar på bakplåtspappret och kan lätt vända upp den direkt på uppläggningsfatet. Visst är det ett bra tips! :)


K.R.A.M


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!