söndag 29 oktober 2017

WE GOING TO MIAMI

Äntligen är det dags för vår resa

Som jag skrev för några dagarsedan är det dags för en resa igen. Vi är faktiskt redan på plats och har haft vår första semesterdag på plats. Något jetlaggad är vi men den bästa medicinen för det är att hålla sig aktiv. Och trippen denna gång går till Miami :). Vi har varit här tidigare så denna gång vet vi lite mer kring praktikaliteter än förra. Nu till dagen då vi åkte dvs...

Resdagen

klockan ringer 03:30 och det är bara till att gilla läget och gå upp för nu är det äntligen dags att åka iväg på vår resa. Som vi har längtat och väntat!

Vi åker från Landvetter, Göteborg via Heathrow till Miami.

Resan över till Heathrow gick som planerat. Vi landade på terminal fem och planet mot Miami gick ifrån terminal tre. Vi hade bara 1,5 timma på oss att ta oss mellan terminalerna och genom alla säkerhetskontroller så vi var ganska stressade. Innan vi fick lämna terminal tre behövde vi genomgå en kontroll där de bland annat ställde frågor gällande var vi skulle bo i Miami m.m. Det var även en passkontroll. Bussen mellan terminalerna tog ca 15-20 min. I nästa terminal möttes vi först av några som arbetade på flygplatsen som checkade av oss ifrån en lista. Därefter väntade ytterligare en säkerhetskontroll. En i sällskapet  åkte på en extra kontroll som tog en ganska lång stund.

Då hade vi 45 minuter kvar innan flyget skulle lyfta.  När vi väl kom igenom och kunde läsa på flygtavlan så var vårt plan försenat. Vi valde då att gå på toaletten och när vi kom ut därifrån stod det helt plötsligt boarding på tavlan. Nu blev det stressigt igen. Vi gick det fortaste vi kunde mot gaten. När vi stressat genom hela flygplatsen och kom fram till vår gate hade de inte ens börjat med insläppet. När de väl släppte in oss väntade ytterligare kontroller med pass och boardingcard samt att några i sällskapet åkte på ytterligare en säkerhetskontroll. Väl på plats så visade det sig att vänthallen bara fylldes med mer och mer folk men vi fick inte gå på planet då det var försenat. Så istället för att lyft 09:45 kom vi iväg 11:15. Mosiga och trötta föll vi ner i våra säten på planet med British airways. Ombord fanns inget att klaga på. Drickavagnarna kom maten var supergod och glass serveras som mellanmål. Hörlurar delas ut och det är ett bra utbud på filmer samt sköna säten. Allt ingår dessutom i priset så här behöver inte plånboken åka upp och ner ur väskan vilket jag uppskattar otroligt mycket när man flyger.

Väl framme i Miami var det mer kaos än förra gången. Det var så många plan som landade samtidigt och all dessa människor skall slussas till olika stationer beroende på nationalitet. Mitt i allt kommer det bilar åkande som slussar de personer som har något handikapp och inte kan gå de långa sträckorna. Då kan Ni ju tänka Er hur det blir när en gigantisk folkmassa skall ge plats åt en elbil.... ja helt enkelt KAOS och mitt i allt har man ju ändå varit uppe sedan 03:30 i natten och nu är det kväll för oss men eftermiddag i Miami. Ja hela denna process tog 3 timmar innan vi äntligen var ute ur alla kontroller.

Väl ute från flygplatsen är det bara så smidigt. Bara till att gå till rätt utgång så kommer det flygbussar som hämtar upp passagerare och kör till Miami Beach och släpper av oss rätt framför hotellets entré och detta kostar oss inte en krona. Det är verkligen smidigt.

Efter att vi checkat in och fått i oss lite mat konstaterar vi att vi dygnat och tycker att vi är berättigade till att få gå och lägga oss även ifall bara klockan är tidig kväll i Miami