onsdag 21 december 2022

JULGODIS- CITRONKOLA


















Syrlig cintronkola till jul
 Detta recept kommer jag inte ihåg varifrån jag hittade det men det är många årsedan nu. Det tar ett litet tag att tillaga denna kola men vad god den är! Om man som jag gillar citron vill säga. 


Recept

Använd gärna  en juicepress för att få ur all citonsaft.

Du behöver till denna citronkola ( 70 – 80 bitar ) :

5  3/4 dl strösocker ( alltså nästan 6 dl socker)
3 st citroner
125 gram med smör
350 gram vit choklad
225 gram kokosfett ( jag minskade ner till 200 gram)
Behövs : kökstermometer



Gör så här:


Tvätta och riv av det gula skalet från alla citronerna ner i en kastrull. Pressa sedan ur all saft ur citronerna och häll ner där i, jag använde en juicepress för att få ut all saft. 


Koka upp socker, saft och skal tills sockret har smält. Sila det och häll tillbaka i kastrullen.

 Låt sjuda upp och koka upp till 115 grader. Tillsätt då smöret och låt fortsätta koka upp till 120 grader. Pensla med kallt vatten på kanterna av kastrullen för att förhindra att sockret karamelliseras under koktiden. 

Rör ner den vita chokladen och rör smeten blank.

 Tärna ner kokossmöret och låt smälta under omrörning.

 När smeten är blank, häll upp i en stor form klädd med bakplåtspapper, eller två mindre.

Låt kallna innan du skär upp med en vass kniv.
Fungerar utmärkt att frysa.






Lycka till!

Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!