söndag 18 december 2022

SNÖÄNGLAR TILL JULBAK






Bakat till adventsfikat

Fjärde advent och en vecka kvar till julafton. Precis som alla andra år undrar jag vart december tog vägen. Idag har jag bakat snöänglar. Den spröda smördegskakan pudrad med kanel och socker smälter fint i munnen och blir extra god med en kopp julkaffe till. Istället för att köpa julkaffe brukar jag använda vanligt kaffe och lägga i kanel och kardemumma tillsammans med pulvret när jag brygger kaffet. Tycker det blir lika gott som en specialblandning. 


Här kommer receptet på änglarna;

Ingredienser:

225 g smör
4,5 del vetemjöl
1 dl florsocker
1 äggula

Gör såhär:
Garnering: 2 tsk malen kanel, 0,5 dl strösocker


Sätt ugnen på 200 grader.

Hacka samman smör, mjöl och florsocker i en matberedare.

Kavla ut degen på mjölad arbetsbänk och stansa ut änglarna och lägg dem på bakplåtspapper på en plåt.

Grädda kakorna mitt i ugnen i 5-7 minuter.  (Ha lite koll här då kakorna lätt blir brända)

Blanda kanel och socker och strö över kakorna direkt när de är varma.

Trevlig fjärde advent!





 





 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!