torsdag 22 december 2022

SOCKRADE LUSSEBULLAR TILL JULFIKAT



Sockrade lussebullar

Om du tycker att den vanliga lussebullen är för slät och tråkig är detta recept med socker en hit. Den blir som en blandning mellan en lussebulle och vanligt bulle och passar perfekt för den som vill ha en god julfika. Jag bakar bullarna efter Arlas recept med kesella då jag tycker bullarna blir saftiga och goda med kesellan. Jag brukar också arbeta degen en extra stund med assistenten då jag upplever att bullarna blir luftigare då.  Som dekoration har jag förutom russen även smält smör och socker. 

Recept ca 30 st

50 gram jäst
150 gr smör
250 gr kesella
5 dl mjölk
2 pkt saffran (á 0,5 g)
2 dl strösocker
1 tsk salt
16 dl vetemjöl

Garnering:
1 dl socker
50 gr smör

Gör såhär:

Smula gästen i en bunke. Smält smöret i en kastrull. Tillsätt mjölken och värm till 37 grader (fingervarmt). Häll degspadet över gästen.

Tillsätt saffran, socker, salt, kesella och blanda ihop. Tillsätt det mesta av mjölet. Arbeta degen smidig. Låt jästa övertäckt i 60 min.

Sätt ugnen på 225 grader.

Ta upp degen på mjölat underlag och baka ut lussekatterna. Lägg dem på plåt och låt jäsa i 45 min. 

Grädda i mitten av ugnen 5-8 min. Pensla de varma bullarna med smält smör och doppa dem i socker. 









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!