lördag 16 december 2017

LYCKAS MED KNÄCKEN!




Knäck och pepparkakor- Check ٧







Hej på Er,

Då var det lördagmorgon och dags att fixa i ordning oss för en sväng till Göteborg. Idag skall vi träffa vänner och julklappshoppa och därefter äta en god bit mat på en restaurang som vi aldrig varit på innan. Kommer inte ihåg vad det heter nu men vi har bokat bord och den ligger någonstans runt Magasinsgatan. Skall passa på att ta en sväng till Artilleriet när jag ändå är i området då det var väldigt längesedan jag var där. 

Igår bakade jag både knäck och pepparkakor så nu är det check på det. Köpte en knäcktratt för några årsedan och det bara måste vara den bästa uppfinningen när det kommer till julbak någonsin. Jag kommer ihåg hur jag som barn brände fingrarna på den varma knäcken och jag stod i timmar och och slevade upp knäcken med skedar och försökte pricka knäcksmeten i de små knäckformarna. Det kändes som en hel evighet innan knäcken blev klar. Nu går det hur smidigt som helst. Bara att hälla smeten i tratten och sedan öppnar och stänger du trattmunstycket med hjälp av fingrarna. På det sättet kan du måtta upp exakt hur mycket knäck du vill ha i varje form och det går fort och spillet är obefintligt. 

Numera så har jag alltid en termometer i knäcken. Jag bara häller i ingredienserna i en kastrull, rör om och sätter i termometern som jag ställer in på rätt gradantal och när knäcken är klar så piper termometern. På det sättet slipper jag att göra kulprovet fem gånger och klassikerna att först är det för löst och för löst och sedan helt plötsligt är smeten för hård och tänderna håller på att brytas isär medan man tuggar på knäcken. 

Så det var mina tips för att lyckas med knäcken

1. Införskaffa en knäcktratt (finns bla här.)

2. Använd termometer när du kokar ihop knäcken


Knäck recept
75 st


2 dl strösocker
2 dl sirap
2 dl strösocker
2 msk smör
1,5 dl mandel (alt. pumpafrön)

Koka till smeten är 124 grader








K.r.a.m

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!