tisdag 8 januari 2013

BELYSNING

Min läslampa som jag har bredvid tv-soffan har gått sönder så nu letar jag efter en ny. Jag vill undvika det där spontana inköpet . Risken med spontana inköp är att man en dag vaknar upp och märker att man har många olika lampor och ändå är man inte nöjd med belysningen. 



När du skall planera ljussättningen i ditt hem är ett tips att börja tänka igenom vilka behov du har utifrån frågorna;

  1. Hur skall det här rummet användas, vilka funktioner    har det?
  2. Vilka krav ställer det på belysningen?
  3. Vad vill jag egentligen att ljuset ska spela för roll just här?
  4. Vilken stämning är det jag söker?

Olika rum kräver olika lösningar. Sitt gärna ned med ett skrivblock och en penna och fundera igenom, vilka behov som behöver fyllas i ditt hem. Det gjorde jag när vi byggde vårt hus och det var väl värda investerade timmar.

När du planerar ljussättning finns tre kategorier av ljus att tänka på. Det är basbelysning, riktat ljus och kompletterande ljust. 

Basbelysning eller även kallad allmänbelysning är den ljuskälla som används för att du skall kunna se bra när du utför någon syssla i rummet t ex stryker eller dammsuger. Som basbelysning (allmänbelysning i vardagsrummet) har jag en taklampa.






Som kompletterande ljus är de ljuskällor som när inte allmänbelysningen används ändå lyser upp rummet. Som kompletterande ljus i vardagsrummet har jag tre lampor, två bordlampor och en takpendel. Det kompletterande ljuset har jag tänt på kvällarna.






Den riktade belysningen kan man nästan höra på ordet vad den används till. Det är den ljuskällan som används för t ex läsning eller handarbete och det är den som har gått sönder för mig. 

Nu märker jag hur mycket jag saknar den. Alla ljuspunkterna i vardagsrummet fyller sin funktion och kompletterar varandra. 

Jag har inte riktigt hittat vad jag vill ha för golvlampa eller vilken färg jag skall välja. Jag har haft mycket svart de senaste åren men helt ärligt börjar jag nästan tröttna på det nu. Kanske en lampa i matt grått skulle passa? Jag letar för fullt för att hitta någon som jag känner för. 

Nu är det dags att kicka igång dagen här. Hoppas Ni får en bra tisdag.

Kram Milla 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!