onsdag 14 januari 2015

MAKEOVER I HALLEN



Före och efter bilder från hallen




Som jag nämnde för Er i tidigare inlägg så har det hänt en hel del härhemma under hösten som jag inte skrivit om här på bloggen. Bland annat så har vår vita hall fått en liten makeover. Det var ändå dags att måla om väggarna då de började bli smutsiga och jag kände för en färg. 

Det kanske inte är så svårt att gissa vilken färg jag valde?



Javisst blev det blått!

Jag hade hemma en färgkarta och valde ut en blå som jag tyckte var fin. Lite matt blå ton. Jag vet ju att färgen inte blir precis som på färgkartan när man målar upp den men det hade jag i beräkningen. Dock var jag lite tveksam när jag såg den färdigblandad i burken. Är den inte lite babyblå? frågade jag expediten i färgbutiken. Kanske lite i burken men jag tror inte det blir babyblått när du målar upp den svarade expediten. Jag skippade min magkänsla och tänkte att hon om någon vet väl hur det blir när den är uppmålad. 



Vi kände väl redan efter en meters rollande att det verkligen inte var den färgen vi var ute efter men i ren förnekelse målade vi på. Den blir säkert mörkare när den torkade sade mannen. Säkert tänkte jag....

Tonåring kommer ner lite nyvaken vid lunchtid till hallen och ställer sig bara och stirrar på väggen och sedan på oss.
-  Skojar Ni? Seriöst? Skall vi ha det såhär?  säger tonåring med öppen mun
-Hallen är ju babyblå!

Efter den kommentaren rådde det ingen tvekan. Nu var vi faktiskt tre av fyra i familjen som inte tyckte om färgen och den blev babyblå i vår hall. 

Läget kändes tungt. Vi hade tänkt oss att bara snabbt en lördag måla hallen för att sedan vara klara. Det fanns liksom ingen tid för strul. Vi bestämde oss för att sova på saken.



Efter att ha sovit på saken och färgen hade torkat och fortfarande var babyblå bestämde vi oss för att åka och köpa ny färg. Här i småstaden är nämligen allt stängt på söndagar så det var bara att åka in till Göteborg till den bästa färgaffären av dem alla. Fattar inte varför jag inte åkte dit direkt. De är så fantastiskt serviceminded och kunniga. Vi fick så mycket goda råd av dem när vi byggde huset. Färgaffären jag skriver om är Nya Tapetaffären på Danska vägen. Så bor Ni i Göteborgsområdet och behöver råd, åk dit! (obs, jag är inte sponsrad :) )

När vi kom hem och målade såg vi direkt att tonen stämde.


Det blev lite struligt men slutade bra. Vi är supernöjda med vår väggfärg i hallen. Precis sådär lagom blå.

Det blev ett ovanligt långt inlägg för att vara mig :)

K.R.A.M

2 kommentarer:

Tack för din kommentar!