söndag 12 november 2017

KENNEDY SPACE CENTER- FLORIDA





Road trip


En morgon gick vi upp 04:30 för att klockan 05:00 hoppa in i hyrbilen. Det var dags för en roadtripp med en övernattning på hotell i Orlando. Vi åkte så tidigt för att slippa undan den värsta morgontrafiken i Miami. Det är nämligen alltid köer när du än åker. Enda skillnaden är att det är mindre eller mer köer bara. Det visade sig vara ett smart drag att åka så tidigt då vi undgick den värsta trafiken. Förutom ett snabbstopp för lite kaffe och toalettbesök åkte vi i ett sträck. Vi hade packat med oss matsäck för att slippa stanna och äta på vägen. Vi var framme vid Kennedy spacecenter strax efter att det öppnade klockan 09:00. Resan tog ca 4 timmar. Inträdet kostade 50 dollar/vuxen och som vuxen räknas alla över 11 år.










Jag måste medge att jag egentligen aldrig varit särskilt lockad över att åka hit men det var andra i sällskapet som gärna ville åka så jag följde med. Det var så värt ett besök. Alla i familjen gillade det verkligen. Om du skall hit så ta med dig något långärmat för amerikanarna älskar sin air condition så även ifall det är varmt ute så är det väldigt kyligt inomhus och man är en del inhomhus. 






Dagen innehöll många rymdraketer :)







Och visst är det ganska fascinerande med rakter och det är ändå en ganska häftig känsla att sätta sig i en och låtsas att du faktiskt styr den :)




De visade även hur astronauternas "egna" rum ser ut. Deras toalett och matbord m.m. Intressant att få se både för vuxen och ungdom.





Det går även bussar som guidar runt området så att man får se hur det ser ut. Jag blev förvånad över hur stort området är. Tyvärr fanns det inga raketer ute vid uppskjutet när vi var där men har du tur så kan du få se en raket. Bussen stannar vid ännu en hall där du först får se en film och sedan guidas du in i kontrollrummet och får vara med om en simulering när Apollo 11 skjut upp. Detta var riktigt häftigt. De simulerade till och med så att fönstren vibrerade.


Kontrollrummet - Apollo 11







Det var inte alls mycket med folk när vi var där men jag kan tänka mig att det vissa perioder kan vara ganska trångt här då det på många ställen fanns staket som visade att köerna kan ringla sig ganska långa sträckor.


Efter att i lugn takt strosat runt området hoppade vi in i bilen vid 16 tiden för att bege oss till vårt hotell i Orlando för att dag två gå på Universal. Vilket även det var en väldigt häftig upplevelse. Mer om Universal studios en annan dag. Nu är det dags för lite tv innan jag skall försöka sova. Just nu är jag så jetlaggad så jag somnar inte förrän 3 på natten. Kroppen är fortfarande kvar i Amerikansk tidzon, vilket är 6 timmar efter vår. 


K.R.A.M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!